תכנית עסקית – פרק 5 –  תכנית פיננסית

תכנית עסקית – פרק 5 –  תכנית פיננסית

לתכנית הפיננסית נגיע אחרי שעברנו את כל שלבי התכנית, שאלנו את כל השאלות ונתנו את כל התשובות. אנחנו כבר יודעים היכן אנחנו רוצים להיות ואפילו איך אנחנו רוצים להגיע לשם:

ולהזכירכם:

  • הגדרנו חזון
  • הוספנו מטרות
  • בחנו את הסביבה העסקית
  • בחרנו את האסטרטגיה לפיה נפעל
    • עכשיו אנחנו ביעדים ובבחינה הכלכלית.

את אופן הגדרת היעדים פירטתי בפרק מטרות ויעדים על מנת לעשות סדר, אך לעיתים נכון יותר יהיה להגדיר את היעדים כעת.

מטרת התכנית הפיננסית היא לנתח את הכדאיות הכלכלית של העסק. אנחנו עושים זאת באמצעות בניית דו"ח רווח והפסד צפוי, תזרים מזומנים הנגזר ממנו וכן ניתוחים שונים לצורך חישוב כדאיות, החזר הון וכו'.


השלב הראשון הוא ניתוח מעמיק של מבנה ההכנסות וההוצאות הקיימים, אם העסק כבר קיים או המתוכננים בעסק חדש.

הכנסות - על מנת לנתח את ההכנסות נכון, מומלץ לפרק אותן ליחידות קטנות ככל האפשר של כמות ומוצר וכן להתייחס בנפרד להכנסות מתמשכות (ריטיינר / מנויים וכו')

הוצאות – נפריד בין הוצאות קבועות למשתנות:

הוצאות קבועות הן כאלו שלא משתנות עם היקף הפעילות, כגון, שכ"ד, ארנונה, רו"ח, שכר עבודה לעובדים קבועים וכו'.

הוצאות משתנות הן ההוצאות שכן תלויות בהיקף הפעילות כגון חומרי גלם, עמלות לעובדים וכו'


השלב הבא הוא בנית תחזית דוח רווח והפסד:

הכנסות - בשלב זה ניישם את היעדים שהצבנו לגבי המכירות ונגדיר ברמה חודשית כמה יחידות מכל מוצר או משפחת מוצרים אנחנו רוצים למכור ונתרגם זאת לשורת ההכנסות, סה"כ כל המוצרים / שירותים שנמכור מהווה את יעד ההכנסות החודשי שלנו.
נניח שאנחנו מוכרים חולצות, כל חולצה נמכרת ב 150 ש"ח ויעד המכירות שלנו הוא 200 חולצות בחודש - שורת ההכנסות תהיה 30,000 ש"ח בחודש.

עלות המכר - אם אנו מייצרים מוצרים, או סוחרים, נתייחס לעלויות הרלוונטיות לייצור או רכישת אותם המוצרים שהגדרנו כיעד המכירות. אם כל חולצה עולה לנו 80 ש"ח, ויעד המכירות היה 200 הרי שעלות המכר תהיה  16,000 ש"ח בחודש ומכאן שהרווח הגולמי יהיה 14,000 ש"ח כל חודש.

הוצאות אחרות משתנות או קבועות - נגדיר לכל חודש מהן ההוצאות הצפויות לנו בין אם הן קבועות ובין אם משתנות בהתאם להערכות הטובות ביותר שאנחנו יכולים לעשות בהתחשב בעונתיות העסקית שלנו.

דו"ח תזרים מזומנים צפוי:

לדו"ח הרווח וההפסד יש לבצע התאמות על מנת להציג את הדו"ח כדו"ח תזרים מזומנים. דו"ח התזרים יציג לנו את מצבנו הכספי הצפוי בכל רגע נתון.
כך נוכל להיערך מבעוד מועד, לא נופתע ולא נפתיע את הבנק...

התאמות לדוגמה שיש לעשות:

  • השקעות נדרשות (השקעות לא באות לידי ביטוי בדו"ח רו"ה)
  • קבלת והחזר הלוואות
  • תנאי תשלום של ספקים / לקוחות. אם אנחנו משלמים לספק שוטף + 30 הרי שקניות ינואר ישולמו לו רק בסוף פברואר. אם אנחנו מוכרים באשראי ללקוחות אז מכירות ינואר ייכנסו לחשבון הבנק רק במועד מאוחר יותר.
  • תשלומי מיסים



ניתוחים:

באמצעות ניתוח הנתונים, נוכל להסיק מסקנות רבות לגבי הכדאיות הכלכלית של העסק.

לדוגמה אציין מספר ניתוחים אפשריים:

  • חישוב נקודת האיזון- נקודת האיזון היא הנקודה בה הרווח ליחידה מכסה לנו את ההוצאות הקבועות ואנחנו מתחילים  להרוויח. בנתוני הדוגמה, יש לנו הוצאות תפעול קבועות של 9,900 ש"ח ועל כל חולצה אנחנו מרוויחים 70 ש"ח (150-80), נקודת האיזון תהיה במכירה של 141 חולצות (9,900/70). אם תביטו בדו"ח המצ"ב תראו שעד חודש מרץ, בו אנחנו מוכרים 140 חולצות, אנחנו מפסידים. מכאן והלאה מתחילים להרוויח.
  • רווח נקי מוחלט - קל לראות את שורת הרווח הנקי הצפוי. זו למעשה ההכנסה שלנו ברוטו (לפני מס). בהתאם לצרכים שלנו ולאלטרנטיבות העומדות בפנינו, עלינו לשאול את עצמנו האם, הרווח הנקי המתקבל מהעסק עונה על הצרכים והציפיות שלנו.
  • רווח גולמי יחסי - את הרווח הגולמי מקובל להשוות לממוצע הענפי, יש לבחון מה הרווח הגולמי המקובל בענף חנויות הביגוד ולבחון כיצד אנחנו עומדים ביחס אליו. אם אנחנו נמוכים או גבוהים מהמקובל, יש לבחון מה הסיבות והאם עלינו לתקן את מחירי המכירה או את מחירי הרכש שלנו.
  • החזר השקעה ותשואה על ההון - בהתייחס להשקעה הנדרשת בעסק, נוכל למדוד את החזר ההשקעה מתוך הרווחים ולבחון אל מול האלטרנטיבות העומדות בפנינו.


סיכום:

לתכנית הפיננסית יש משמעות קריטית בהחלטה האם להיכנס למיזם / פרוייקט, כיצד לממן אותו ומהם הרווחים הצפויים ממנו.

במהלך עריכת התכנית הפיננסית, אנחנו מסתמכים על יעדים ואומדנים. אלו, מעצם הגדרתם, אינם וודאיים ועל כן מומלץ לנקוט בגישה שמרנית. גישה זו מעריכה את ההכנסות ברף התחתון של טווח הציפיות ואילו בהוצאות לוקחת מקדם בטחון להוצאות לא צפויות.

בגישה זו, על אף היותה "פסימית", אנחנו מצמצמים את הסיכון ומגדילים, באופן יחסי, את הוודאות העתידית.