איך והאם להפוך תחביב למקצוע ?

 מכירים את הרגעים האלו כשאנו משתעשעים ברעיון להפוך את הדבר שאנו הכי אוהבים לעשות למקור פרנסה ?
 מצלצל לכם מוכר המשפט "תחשוב מה אתה הכי אוהב לעשות ועכשיו תחשוב איך להתפרנס ממנו" (בוורסיה זו או אחרת...) ?

קבלת החלטה כזו איננה טריוויאלית, עלינו לקחת בחשבון שיקולים רבים, חלקם עסקיים וחלקם מעולמנו הפרטי.
 על השאלות העסקיות נרחיב בהמשך אבל ראשית בדקו, האם מה שאתם נהנים ממנו כתחביב ימשיך לספק לכם הנאה גם כעיסוק.
 האם הידע המקצועי שיש לכם לעסוק בתחביב הוא ברמה מספקת כדי למכור את השירות או המוצר גם לאחרים. האם יש לכם את ההכשרה המקצועית הנדרשת לכך.

מי שמכיר אותי יודע שיש לי תחביבים רבים, אחד מהם הוא צילום, פעמים רבות בזמן שצילמתי להנאתי, השתעשעתי במחשבה להפוך לצלם מקצועי ופעמים רבות עוד יותר החלטתי שלא אמצא הנאה רבה בלעמוד שעות ולצלם דברים שלא בהכרח מעניינים אותי, אולי בדרך זה אפילו אפסיק לאהוב לצלם.
 בנוסף אני מאד אוהב לאפות לחמי מחמצת ולהכין גבינות עיזים (טעימות מאד דרך אגב) - גם המחשבה על פתיחת מאפיה או מגבנה מיד פוגעת לי בריח הרומנטי של ארוחת גבינות ולחמים טריים עם חברים ומשפחה (יין אולי בהמשך).

אז אחרי ששאלנו את עצמנו אם אנחנו באמת רוצים ויכולים ואחרי שהחלטנו שכן, עכשיו הגיע הזמן לבחון את הכדאיות הכלכלית. ונכון, אני יודע שאני מבאס אבל התחביב שלכם הולך להפוך לעסק אז צריך לשנות גישה !!!
 גם אם החלטתם להפוך את תחביב 'ציור הפורטרטים על גרגר אורז' שאתם כל כך אוהבים למקצוע, עליכם לבדוק האם יש לעסק כזה תוחלת כלכלית.

השלב הראשון ומראש אני אומר, אין צורך להיבהל, הוא הכנת תכנית עסקית, זה נשמע מפחיד אבל לא חייב להיות.
 אפשר להיעזר בבעל מקצוע להכנת תכנית שכזו ואפשר להכין אותה לבד - אבל חובה שתהיה כזו!!! למה ? כי עצם הכנת התכנית יגרום לכם לחשוב על כל הנקודות החשובות, יכריח אתכם להגדיר את היעדים ולבנות תכנית להשיג אותם, יעשה לכם סדר בהשקעות הנדרשות ובהכנסות הצפויות ובעיקר יקטין את אי הוודאות והסיכון ויגדיל את הסיכוי להצליח.
 ועל כך אפרט בפוסטים הבאים.