תכנית עסקית – פרק 4 –  איך נבחר אסטרטגיה (יש לכם אסטרטגיית שחיה ?)

תכנית עסקית - פרק 4 - איך נבחר אסטרטגיה ?

יש לכם אסטרטגיית שחיה ?

אסטרטגיה זו מילה מפחידה.

הרבה מילים בעולם העסקי הן מפחידות, בד"כ אנחנו נוטים להתרחק מדברים מפחידים ולכן אנחנו שמים את המילים האלו בצד ו.... שוחים עם הזרם.
הבעיה מתחילה שיש קצת גלים, הזרמים משתנים ואז, אם אנחנו לא בטוחים לאן אנחנו שוחים... אנחנו עלולים להיקלע למערבולת !!!

אז קחו קצת אוויר ובואו נדבר על אסטרטגיה.

כבר הגדרנו  את חזון העסק ואת המטרות שלו ואף בחנו את הסביבה העסקית בפרמטרים שונים, השלב הבא בטרם ניגש להגדרת האסטרטגיה הוא ניתוח הסביבה העסקית עפ"י מודל SWOT.

מודל SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats )מנתח את סיכויי העסק להצליח דרך ארבעה היבטים הנחלקים לפנימיים וחיצוניים לעסק, בתרגום לעברית: נקודות חוזקה, נקודות חולשה, הזדמנויות ואיומים.

בשלב זה חשוב שנהיה לגמרי כנים עם הבחינה של העסק שלנו ולא נעשה לעצמנו הנחות בהגדרות על מנת שבחירת האסטרטגיה לעסק אכן תשקף את המצב האמיתי ותסייע לנו להוביל את העסק להצלחה.

גורמים פנימיים:

Strengths- חוזקות - מהן נקודות החוזקה אשר יסייעו לעסק לקבל יתרון תחרותי ותלויות בו:
ידע יחודי, פטנט, שיטות עבודה יחודיות, כ"א איכותי, ניסיון, קשרים, מוניטין וכו'

Weaknesses - חולשות - מהן נקודות החולשה של העסק אשר פוגעות ביתרון התחרותי שלו - היעדר מוניטין, מחסור בכ"א, מחסור בהון, מיקום גיאוגרפי וכו'

גורמים חיצוניים:

Opportunities - הזדמנויות - אילו גורמים בסביבה העסקית שאינם תלויים בעסק עשויים לסייע ביצירת יתרון תחרותי: מיעוט מתחרים, גידול בביקוש למוצר שלנו, שערי מטבע שמשחקים לטובתנו, שינוי ברגולציה שאנו עונים על הצורך הנוצר ממנה וכו'

Threats - איומים - גורמים חיצוניים אשר אינם תלויים בנו ועלולים לפגוע ביתרון התחרותי שלנו: תלות בספקים / לקוחות גדולים ומשמעותיים בענף, שערי מטבע לרעתנו, תחרות רבה בענף, רגולציה שפוגעת בנו, מצב בטחוני, מצב פוליטי וכו'

לעיתים ההבחנה בין פרמטר כחיובי או שלילי עלולה להיות בעייתית אך החשוב ביותר הוא לאבחן את הפרמטרים ולהתייחס אליהם.

לדוגמה, האם המכונית האוטונומית תהווה איום או הזדמנות עבור יצרני המכוניות ?

סביר להניח שנמצא טיעונים לכאן או לכאן אך אין יצרן רכב בעולם שיתעלם מהטכנולוגיה המתפתחת בבואו לתכנן את האסטרטגיה שלו לשנים הקרובות !!!

האסטרטגיה העסקית בה נבחר, תתבסס על כל השלבים שעברנו עד כה. היא תשקלל את ניתוח הסביבה העסקית שלנו, את הגורמים אשר יכולים לייצר לנו יתרון תחרותי עם אלו שפוגעים בו, היא תיקח בחשבון את ההזדמנויות העומדות בפנינו וכמובן שגם את האיומים להם אנחנו חשופים והיא תהיה מוכוונת להגשמת החזון והמטרות של העסק. אסטרטגיה עסקית חולשת על תחומים רבים, בינהם מבנה הארגון, אסטרטגיה תפעולית, אסטרטגיה שיווקית ועוד.

לבעל העסק הממוצע, בד"כ הרלוונטית ביותר היא אסטרטגיית השיווק ועל כן נציג את שתי אסטרטגיות השיווק העיקריות:

אסטרטגיית מחיר - השגת יתרון תחרותי באמצעות קביעת מחירי מכירה זולים ככל האפשר.

אסטרטגית בידול ומיצוב - יצירת מוצר שונה מהמתחרים / מיתוג אחר ותמחור המוצר באופן שתוספת המחיר הנגבה מהלקוח עולה על תוספת המחיר הנדרש ליצירת השינוי.


לכל אחת מהן ניתן לייצר וריאציות שונות להתאמת האסטרטגיה לתנאי הסביבה העסקית בה אנו פועלים וניצולה לטובת השגת יתרון תחרותי.