תכנית עסקית – פרק 1 – הגדרת חזון העסק (או הסתכלו אל האופק בטרם תבחרו את הדרך...)

תכנית עסקית – פרק 1 – הגדרת חזון העסק (או הסתכלו אל האופק בטרם תבחרו את הדרך...)

איך מגדירים את חזון העסק ?

בפוסט הקודם התייחסנו באופן כללי למטרות התכנית העסקית וחשיבותה, בפוסטים הבאים נתעמק יותר בכל פרק מפרקי התכנית העסקית.

השלב הראשון בהגדרת חזון העסק הוא למצוא מקום שנעים לכם לשבת בו, להכין כוס קפה, לשבת בנח, שוב לקום, לקחת עוגייה קטנה ....ואז להתחיל.

הגדרת החזון העסקי The Vision היא ההתחלה ולא בכדי,  אם נדע ונזכור מדוע הקמנו את העסק יהיה לנו קל יותר לבחור במסלול הנכון לשם ויהיה לנו לאן לחזור אם נסטה ממנו לעיתים שלא מתוך החלטה, החזון הוא העוגן שלנו.

החזון העסקי מסייע לנו ביצירת התדמית הנכונה לעסק, הוא עוזר בבניית הקשר עם לקוחות וספקים, גורם להזדהות ונאמנות של עובדי העסק ומהווה "כוכב הצפון" עבורם והוא הבסיס לבידול העסקי שלנו.

אז איך כותבים חזון עסקי ?

כמה כללים ראשונים לבניית חזון:

  • החזון יהיה כתוב בצורה תמציתית ומעוררת השראה. מומלץ שלא יהיה ארוך משני משפטים
  • כדי לבנות חזון צריך להסתכל אל האופק, כמה רחוק ? מספיק רחוק שלא נתייחס לקשיי היומיום אבל לא רחוק מעבר למה שאנחנו יכולים לדמיין – נהוג להסתכל 5-10 שנים קדימה
  • החזון צריך להיות ספציפי לעסק שלכם ולא חזון כללי שמתאים לכל עסק באשר הוא
  • אל תשתמשו במילים שניתן לתת להן פרשנויות שונות
  • השתמשו במילים פשוטות וברורות כדי שגם אנשים מחוץ לעסק שלכם יוכלו להבין ולא במונחים מקצועיים
  • על החזון להציג שאיפה ניתנת להשגה
  • הוא צריך לשדר את הערכים שאתם מאמינים בהם

חשוב להבין כי חזון עסקי הוא לא תכנית אסטרטגית ובוודאי שלא תכנית עבודה – החזון אומר לנו לאן אנו הולכים והתכנית אח"כ תסלול לנו את הדרך.

יש מגוון שיטות לכתיבת חזון עסקי, אני בחרתי להציג את שיטת ארבע וחצי השלבים ולצורך הפשטות נדגים אותה באמצעות החזון שלנו

  • חצי שלב - כרקע לכתיבת החזון, ערכו רשימה קצרה של דברים טובים וחיוביים בעסק שלכם, הצלחות שהיו לכם, רעיונות שהצלחתם לקדם בהצלחה, שיטות עבודה שאתם גאים בהן ועוד – זה יניע אתכם לכיוון הנכון של כתיבת החזון, לדוגמה –
  • בנינו ללקוח תכנית עסקית ותכנית עבודה ששיפרה את הריווחיות שלו ב70% תוך חצי שנה
  • סייענו ללקוח לבנות מודל תמחור ייחודי למוצריו ולשפר את הריווחיות ב-40% תוך ארבע חודשים
  • באמצעות בחינת כדאיות כלכלית מדוייקת, מנענו מלקוח להיכנס להשקעה מסוכנת רק משום שרצה להרחיב את עסקיו ומנענו ממנו קריסה כלכלית
  • שלב 1 - מה העסק עושה - נקודת המבט צריכה להיות התוצר וכיצד הוא נתפס אצל הלקוח ולא העשייה היום יומית שלנו, לדוגמה -
  • במקום לכתוב אנו נותנים שירותי יעוץ וליווי עסקי לעסקים נתייחס לתועלת שהעסקים מקבלים מאתנו, לקוחותינו לומדים כיצד לנהל עסק קטן או בינוני על יתרונותיו תוך שימוש בשיטות עבודה מקצועיות כמו בעסקים גדולים ולשפר את התוצאות העסקיות שלהם.
  • שלב 2 - תחשבו מה אתם עושים אחרת מעסקים אחרים בתחום, כיצד ניתן לבדל אתכם, לדוגמה -
  • במקום לומר אנחנו נותנים שרות מעולה ללקוחותינו נתייחס ליתרונות שלנו, אנחנו תופרים לכל לקוח את חליפת השירות והליווי המתאימה לו, תוך שילוב של רקע פיננסי מקצועי כרו"ח עם ניסיון עסקי רב
  • שלב 3 - תתייחסו לקהל רלוונטי לכם, לא מאד מצומצם אך גם לא רחב בצורה לא ריאלית, לדוגמה –
  • לא נכתוב אנחנו פונים לכלל העסקים בעולם אלא אנחנו פונים לעסקים קטנים ובינוניים בישראל 
  • שלב 4 - נסו לתת לחזון שלכם תוכן ממשי יום יומי / ויזואלי / קליט שקל להתחבר אליו, לדוגמה –
  • אנחנו מספקים ללקוחות שלנו כלי עבודה
  • סיימתם לכתוב, עזבו את הנייר וחזרו אליו אחרי יום או יומיים, איך אתם מרגישים איתו עכשיו ?
  • לאחר שהגעתם לנוסח סופי מבחינתכם, תנו למכרים שאתם מחשיבים את דעתם לקרוא ולתת לכם משוב. אך תמיד זכרו, החזון הוא שלכם ולא שלהם.

ואחרי שהחלטת שזה החזון שלכם תפיצו אותו בכל דרך כי (אני מזכיר את שכתבתי בתחילה) החזון העסקי מסייע לנו ביצירת התדמית הנכונה לעסק, הוא עוזר בבניית הקשר עם לקוחות וספקים, גורם להזדהות ונאמנות של עובדי העסק ומהווה "כוכב הצפון" עבורם והוא הבסיס לבידול העסקי שלנו.

מחיבור כל השלבים בנתוני הדוגמה, בנינו את החזון העסקי שלנו:

לסייע לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל  לפתח כלי עבודה יישומיים לניהול מקצועי של העסק שלהם ושיפור התוצאות העסקיות . אנו מתאימים לכל לקוח את הפתרון בהתאם לצרכיו ובהתבסס על הרקע והניסיון שלנו כרו"ח, בעלי עסקים ויועצים עסקיים מנוסים.

זכרו, חזון עסקי לא משתנה עם כל שינוי מגמת שוק או מצב רוח רגעי, ניתן כמובן לשנות את החזון כשיש שינוי מהותי בעסק או בשוק אך זה לא דבר יומיומי.

חזון עסקי לדוגמא מחברות מובילות לצורך ההשראה:

Disney – לשמח אנשים

PAY PAL – לספק את פתרון התשלום הנח ביותר, הבטוח ביותר ובעל היחס עלות תועלת הטוב ביותר ברשת האינטרנט

Ben & Jerry’s – לייצר את הגלידה הטובה ביותר בדרך הנחמדה ביותר

McDonalds – לספק את חווית מסעדת המזון המהיר הטובה ביותר

IKEA - ליצור חיי יום יום טובים יותר עבור אנשים רבים ככל האפשר

GOOGLE – לארגן את המידע בעולם ולהפכו נגיש ושימושי בצורה אוניברסלית